103800
103810
103820
103826
103832

Kirtan Kriya 40 dagen : voor beter geheugen en meer..

Mei 2018: we starten met een 40 daagse meditatie: Kirtan Kriya. Een krachtige meditatie uit de Kundalini Yoga, met een bewezen positieve uitwerking op het functioneren van ons brein: o.a verbeterd geheugen en minder stemmingswisselingen. Wetenschappelijk onderzoek toont bewezen resultaten aan.

Tijdens onze les kan je deze meditatie ervaren en meedoen. Geef je hieronder op voor een gratis proefles.

Zo doe je Kirtan Kriya:

Terwijl je SA TA NA MA chant breng je steeds de top van je duim samen met één van je vingers. Druk hard genoeg zodat je bewust blijft van de druk die je uitvoert.

  • SA duim + wijsvinger (kennis, bevrijd je van beperkingen)
  • TA duim + middelvinger (geduld, wijsheid, onderscheidingsvermogen en puurheid)
  • NA duim + ringvinger (vitaliteit, levendigheid)
  • MA duim + pink (heldere communicatie)

Maak in gedachten een L vorm waarbij de klank door je kruin chakra naar binnenkomt en via je derde oog weer verlaat. Als je dit niet doet kun je hoofdpijn krijgen.

De mantra SA TA NA MA: eindeloze cyclus van het leven

  • SA is het begin, de oneindigheid, de totaliteit van alles wat ooit bestaan heeft en zal bestaan
  • TA is het leven, het bestaan, en de creativiteit, het creërende principe
  • NA is vernietiging, dood, verandering en de transformatie van bewustzijn
  • MA is wedergeboorte, die ons in staat stelt om bewust de vreugde van de oneindigheid te ervaren.

Zit in kleermakerszit met een rechte rug. Breng je focus naar het derde oogpunt, tussen de wenkbrauwen.
Chant de mantra (SA, TA, NA, MA) in de drie klanken van het bewustzijn:

  • 2 minuten hardop; de stem van de mens (werelds en materieel)
  • 2 minuten met een harde fluisterstem; de stem van het hart (het 
verlangen om ergens thuis te horen)
  • 4 minuten in stilte; de stem van god (de stilte van de oneindigheid in 
jezelf)
  • 2 minuten fluisteren
  • 2 minuten hardop

Blijf ook in stilte je vingers en tong goed bewegen!

Einde van de meditatie 
Adem diep in en strek je beide armen boven je hoofd. Houd de adem 10 tot 15 seconden vast en schud dan je vingers flink los gedurende circa 1 minuut. Ontspan vervolgens een paar minuten of ga lekker slapen als je de meditatie ‘s avonds doet.

Met deze muziek op Spotify beoefen je de meditatie makkelijk thuis. Je kunt de muziek ook  via youtube beluisteren.

PS Bekijk hier een overzicht van onze Yoga-lessen of neem deel aan een van onze speciale Yoga-retreats.

Terug